Brød i mikrobølgeovnen

Pizza af mikrobølgebrød, hjemmelavet salsa, cheddar og mozarella

Lagkage af mikrobølgebrød. Man kan måske fornemme hvor
faste lagkagebundene er, når man ser på snittet i kagen. Så
nemme at have med at gøre. 

I går aftes sad jeg og bedrev en af mine yndlingsbeskæftigelser, nemlig at følge med i forskellige LCHF blogs. Jeg faldt over opskriften på brød i mikrobølgeovnen på bloggen Rav Food. Jeg har tidligere læst om de her mikro-LCHF-brød på en svensk blog og tænkte at nu skal det prøves.

Først prøvede jeg præcist den samme opskrift som er givet på Rav Food. Se linket for opskriften. Brødet der kom ud af det, lavede jeg til en pizza ved at putte noget hjemmelavet salsa og ost på toppen. Det smagte helt vildt godt, og bunden hang godt sammen og blev bare mere fast og sprød ved at komme i den rigtige ovn med ost på.

Dernæst ændrede jeg lidt i opskriften med det formål at lave en lagkage. Udgangspunktet er stadig påskriften fra Rav Food, men mængden er ændret lidt og der er tilføjet sukrin og vanilje. Lagkagecremen og opskriften på bunden kommer her:

Man kan måske ane at cremen er grønlig. Den er nemlig
lavet med avokado!

Lagkagebund i mikrobølgeovn

Ingredienser
  • 3 æg
  • 30 g mayonnaise
  • 12 g pofiber
  • 3 g bagepulver
  • Vanilje fra ½ stang 
  • 2 spsk sukrin
  • Lidt ekstra sødemiddel

Fremgangsmåde
  • Pisk det hele sammen med et piskeris
  • Klip et stykke bagepapir ud så det passer med en tallerken
  • Fordel dejen på bagepapiret, så du får en fin rund lagkagebund
  • Bages på højeste styrke i mikrobølgeovnen i 3 minutter

Lagkagecremen
Jeg målte ikke præcist hvor meget jeg kom i cremen, men indholdet er cirka som dette:
  • 1/4 avokado
  • 1/3 bøtte mascarpone
  • 1 dl fløde
  • sødemiddel
  • Citronsaft
  • Vanilje fra ½ stang

Fremgangsmåde
Det hele blev blendet igennem med en stavblender indtil konsistensen var fast

Til lagkagen smeltede jeg lidt chokolade 90% og penslede over kagebunden og lod det størkne. Derefter puttede jeg cremen på og satte i køleskabet. Nu lang tid efter har jeg spist det hele, og det skal man altså ikke gøre for hurtigt! Jeg er bare så overmæt, at jeg ikke har lyst til at se et mikrobølgebrød igen i mit liv.

Det bedste ved det her brød er, at det har en rigtig fin fast struktur, som gør, at det kan bruges til mange ting. Det har lidt en underlig lugt af æg når det lige kommer ud fra mikroovnen, men det forsvinder som brødet køler af. Jeg takker mange gange for inspiration til dette brød.

Sådan så mit pizzabrød ud før bagningen. 



Sådan så mit pizzabrød ud efter bagningen. 




Kommentarer

  1. Glæder mig til du kommer og laver lækker lagkage til mig :) Jeg har også lige købt pofiber - nu glæder jeg mig helt vildt til det kommer, så jeg også kan prøve de der mikroovnboller jeg også læser om alle steder :)
    Og måske lige prøve din lagkage, for den ser godt nok lækker ud!

    SvarSlet
  2. Hej Christine, Pofiber er det mest fantastiske, der er opfundet siden den dybe tallerken, så du kan godt glæde dig. Og hvad angår brød i mikroovnen, det lyder lidt underligt, men hvor er det bare nemt. Jeg kan især godt li' pizza-udgaven (altså lave brødet i mikroovnen først, og så putte pizzaingredienser på og bage det i den almindelige ovn). Mvh. Carla

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak for kommentaren. Jeg er altid glad for at høre fra ligesindede eller interesserede.