Mig og motion

Det blev til en gåtur på 4,7 km i dag, med en stigning på 50+ meter, så jeg er godt tilfreds. Jeg havde lommen fuld af papirsservietter til den uundgåelige store mængde snot. Irriterende at den forkølelse ikke forsvinder. Til trods for en hel uge uden motion var jeg i overraskende god form til at gå op af bakke. Meget tilfredsstillende. 4,7 x 95,3 = 448 kcal. Det er også værd at tage med.

Noget helt andet er, at jeg har bemærket, at min mave er begyndt at hænge lidt, og jeg tænker, at hvis jeg skal undgå hængemave, når jeg når min idealvægt, må jeg hellere begynde at træne den lidt. Det er især den nederste del af maven, der mangler lidt fasthed. Jeg lavede derfor nogle øvelser på min yoga-måtte, da jeg kom hjem fra min gåtur. Det blev til følgende:

10 squats
10 lunges
20 almindelige mavebøjninger
40 skrå mavebøjninger, med løftede ben
10 benhævninger

Efterhånden som mine stakkels uvante muskler finder sig selv og bliver mere vant til at arbejde, sætter jeg antallet af øvelser lidt op. Det er min plan at lave øvelser cirka 5 gange om ugen. Det tog bare 10 minutter at lave dem, så det er ikke den store tidsinvestering.

Når jeg laver øvelser som de her for første gang i lang tid, får jeg ofte utroligt ondt af bare nogle få øvelser. Derfor holder jeg antallet ret lavt i starten. Efter bare nogle få øvelses-runder, kan jeg øge mængden ret meget uden at få ondt. Nogle siger, at det skal gøre ondt før det bliver godt, og det er jeg altså ikke enig i. Ømhed og smerte er kroppens signaler til at noget er galt. Hvorfor ignorere kroppens smertee-signaler, når man med planlægning og tålmodighed stort set helt kan undgå dem? Jeg er derfor en stor tilhænger af en stille opstart og af ikke at at bruge motion til selvtortur.



Kommentarer

  1. Kender du Anna Bogdanovas bog Skyhøj Forbrænding? Den har et supergodt træningsprogram som også meget nemt kan bruges af nogen som ikke er så vant til motion. Man skal kun bruge 15 minutter 4 gange om ugen, og jeg synes selv at det er meget effektivt uden at være for hårdt :)

    SvarSlet
  2. Hej anonyme læser og tak for din kommentar. Jeg kender ikke Anna Bogdonovas bog, men har set 'skyhøj forbrænding' i overskrifterne til flere blogindlæg. Jeg har bare ignoreret det indtil videre, men det kan være jeg skal kigge lidt mere på det. 15 minutter 4 gange om ugen er mindre end, hvad jeg allerede bruger, så det lyder tiltrækkende:D. Jeg vil prøve at få fat i et eksemplar af bogen. Tak igen! Mange hilsner Carla.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan i hvert fald klart anbefale det! Man kan godt følge træningsprogrammet uden at følge kostdelen, men jeg synes nu også at kostdelen er rigtig fornuftig. Det handler meget om at få sin forbrænding op i gear - sådan at det derefter bliver lettere at tabe sig. Uden at jeg skal kloge mig på din mad, så synes jeg at du spiser ret lidt... Og for at tabe dig på den måde, bliver du nødt til at spise mindre og mindre, og på et tidspunkt bliver det jo uholdbart. Oh well, tag et kig på bogen hvis du har lyst :)

      Slet
    2. Hej igen, det lyder rigtigt spændende og jeg vil bestemt prøve at få fat i hendes bog. Måske den sælges som e-bog. Jeg har flere gange eksperimenteret med at forsøge at øge min forbrænding, men en mere systematisk metode kunne måske være meget motiverende. Jeg giver dig helt ret i at det ikke er holdbart bare at spise mindre, specielt ikke når man er en udpræget overspiser som jeg selv:-D. Mvh. Carla

      Slet

Send en kommentar

Tak for kommentaren. Jeg er altid glad for at høre fra ligesindede eller interesserede.